تبیان، دستیار زندگی

استفاده از هوش مصنوعی برای ساختن چهره های واقعی

شاید شما تا به حال اپلیکیشن‌هایی را دیده بودید که با استفاده از هوش مصنوعی حالات چهره را به شکل طبیعی تغییر می‌دهند تا مثل یک عکس چهره غمگین به شکل شاد به نظر برسد. اما حالا وب‌سایتی جدید ایجاد شده که می‌تواند به طور نامحدود چهره های طبیعی ایجاد کند که البته هیچ‌کدام از آنها در دنیای واقعیت وجود ندارند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانواده
توسعه‌دهنده وب سایت ThisPersonDoesNotExist یعنی فیلیپ وانگ (Phillip Wang) سرویسی ارائه داده است که با استفاده از هوش مصنوعی به طور نامحدود می‌تواند چهره های طبیعی غیر واقعی درست کند. ابزار او از یک شبکه مشارکتی مبتنی بر فناوری‌های انویدیا بهره می‌برد که در واقع الگوریتم‌های آن با یکدیگر مقایسه شده و ارتقا پیدا می‌کنند تا کیفیت نهایی اثر بالاتر برود. در واقع این سیستم قادر است چهره‌های جدید را با بهره‌گیری از یک کاتالوگ بزرگ از عکس‌های واقعی که از آنها به عنوان متریال تمرینی استفاده کرده است، تولید کند.

البته تمام نتایج آن بی‌نقص نیستند و ممکن است در قسمت‌هایی از چهره‌های تولید شده موارد ناهماهنگی بین اعضا به چشم بخورد و یا خطوط اتصال آنها با یکدیگر هماهنگ نباشد، اما در بسیاری از موارد نیز عکس‌های تولید شده بسیار به چهره‌های واقعی نزدیک هستند و با وجود این که هیچ‌کدام از آنها متعلق به اشخاص حقیقی نیستند اما تشخیص‌شان از چهره‌های واقعی بسیار دشوار است. جالب است بدانید که این ابزار به ظاهر پیچیده نیاز به توان پردازشی بسیار بالایی هم ندارد و طبق گفته‌های وانگ به خبرگزاری Motherboard از یک کارت گرافیک انویدیا بر روی یک سرور اجاره‌ای استفاده کرده است تا چهره‌های رندوم هر دو ثانیه یک بار ایجاد شوند.

جنبه‌های اخلاقی هوش مصنوعی به عنوان یک تیغ دو لبه

البته چنین کارکردی در گذشته هم از سوی شبکه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و سرویس‌های مشابه دیده شده بود و بنابراین وب‌سایت تولید شده توسط این فرد یک دستاورد فناوری بسیار عجیب محسوب نمی‌شود، اما هدف اصلی این است که آگاهی کاربران نسبت به قابلیت‌های هوش مصنوعی برای دست‌کاری تصاویر و ساخت عکس‌های جدید بالاتر برود. جالب است بدانید که توانایی چنین سیستم‌هایی تنها به چهره انسان‌ها محدود نمی‌شود و فناوری‌های انویدیا همین حالا هم قادر به ساخت ماشین‌ها، گربه‌ها و حتی اتاق‌های خواب به شکل مصنوعی و با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر تصاویر واقعی هستند. بنابراین با وجود این که این پروژه یک برنامه ساده محسوب می‌شود اما می‌تواند پتانسیل‌ها و البته مواردی که ممکن است از هوش مصنوعی در جهت منفی استفاده شود را آشکار کند.

کاربران می‌توانند از این سرویس برای ساخت کاراکترهای قابل باور برای داستان‌ها و انیمیشن‌ها استفاده کنند، اما در همین حال ممکن است که از آنها برای ساخت کارت‌های شناسایی غیر واقعی و فرم‌های اداری فیک نیز استفاده شود. بنابر این چنین وب‌سایتی می‌تواند بحث درباره جنبه‌های اخلاقی دست‌کاری یک تصویر با استفاده از هوش مصنوعی قبل از این که چنین ویژگی‌هایی در میان کاربران بسیار فراگیر شود را به راه بیندازد.
منبع:سایت گجت نیوز